Проект
Громадянського виховання гуртківців
«Наші права і обов’язки»
Автор: Кущенко Е.Б., керівник
гуртка
«Комп’ютер і кіно» Костянтинівського районного
Центру дитячої та
юнацької творчості
Актуальність
проекту.
Актуальність громадянського
виховання особистості в сучасному українському суспільстві великою мірою
зумовлюється потребою державотворчих процесів на засадах гуманізму, демократії,
соціальної справедливості, що мають забезпечити усім громадянам рівні стартові
можливості для розвитку й застосування їхніх потенційних здібностей, досягнення
суб’єктивно привабливих і водночас соціально значущих цілей як умови реалізації
найголовнішої соціально-психологічної потреби особистості – потреби в
самовизначенні та самоствердженні.
Актуальність
громадянського виховання зумовлюється водночас процесом народження нації. Для
України, яка є поліетнічною державою, громадянське виховання відіграє особливо
важливу роль ще й тому, що воно покликане сприяти формуванню соборності
України, яка є серцевиною української національної ідеї.
Саме
на базі демократичних цінностей, що мають лежати в основі громадянського
виховання, можливе об’єднання різних етносів і регіонів України за для
розбудови й вдосконалення суверенної, демократичної держави, громадянського
суспільства. Ці процеси вимагають громадянської
культури. Важливу роль у цьому плані відіграють усі ланки системи освіти
загалом і громадянська освіта та виховання зокрема, які не тільки підтримують,
а й закладають основи демократичної ментальності, формують у майбутніх громадян
ідеї та поняття про права і обов’язки людини, виховують здатність до критичного
мислення, уміння відстоювати свої права, інтереси, переконання, усвідомлювати
свої обов’язки та виявляти толерантність до поглядів іншої людини, та
керуватися у вияві соціальної активності демократичними принципами.
Здійснення
проекту „Громадянське виховання” можливо за двома напрямками:
I напрямок: Виховання моральної, правової поведінки особистості за
природним та безперервним циклом.
IІ напрямок: Передбачає забезпечення профілактики
правопорушень серед вихованців.
Крім
того другий напрям діяльності проекту передбачає корекцію поведінки вихованців
у процесі тематичних занять „Моральні і правові норми в житті людини». ІІ
напрямок має на меті ознайомлення гуртківців із поняттям правові норми в житті
людини
II. Мета і завдання
проекту.
Мета: сформувати свідомість
громадянина, патріота, професіонала, тобто людину притаманними їй особистими
якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, та почуттями,
вчинками та поведінкою спрямованими на саморозвиток та розвиток демократичного
громадянського суспільства в Україні.
Завдання проекту:
-
виховання особистості як гуманістичної цінності та єдиної
норми всіх людей без будь-яких дискримінацій, на чому будується відкрите,
демократичне, громадянське суспільство;
-
усвідомлення взаємозв’язку між ідеями індивідуальної
свободи, прав людини та її громадянською відповідальністю;
-
формування національної свідомості;
-
утвердження гуманістичної моралі;
-
формування соціальної активності і професійної
компетентності;
-
формування політичної та правової культури засобами
громадянської освіти;
-
розвиток критичного мислення;
-
уміння визначати форми та способи своєї участі в житті
суспільства;
-
формування толерантного ставлення до інших культур і
традицій;
-
виховання негативного ставлення до будь-яких форм
насильства.
III. Термін дії проекту: в
продовж навчального року
Етапи реалізації проекту:
Підготовка до реалізації
-
включення проблематики громадянського виховання до плану
виховної роботи школи;
-
підвищення професійної кваліфікації керівників гуртків;
-
створення методичного центру для опрацювання виховних
інновацій;
-
корегування та узгодження змісту навчальних програм
гуртків;
-
науково-методичне забезпечення підготовки керівників
гуртків;
-
розробка методичних матеріалів і розробок;
-
запровадження нових методик навчання та виховання;
-
організація та забезпечення психолого-педагогічного навчання
батьків гуртківців з метою підвищення ролі родинного виховання;
-
використання засобів масової інформації;
-
розробка та впровадження навчально-виховних програм з
громадянської освіти і виховання;
-
вивчення світового педагогічного досвіду;
-
встановлення контактів з громадськими суспільними
організаціями.
- Аналіз інформації, вибір способу вирішення проблеми.
Головне на цьому етапі –
систематизація та аналіз отриманого матеріалу, планування діяльності для
вирішення проблем.
Матеріал
слід розподіляється за розділами:
-
актуальність та важливість проблеми стосунків вихованців
і батьків;
-
інформація про різні підходи до вирішення проблеми;
-
обрана програма дій.
Можливі заходи щодо вирішення
проблем:
-
підготувати відеофільми;
-
на заняттях гуртків навести приклади громадянського
виховання;
-
написання творів.
- Педагогічний супровід вирішення проблеми.
На цьому етапі слід повністю або
частково спробувати реалізувати обраний варіант вирішення проблеми через
організацію відповідних виховних заходів, наприклад:
-
публікація пропозицій у засобах масової інформації;
-
звернення до громадських структур з метою одержання
інформації на тему: „Чи завжди треба дошукуватися істини?”, „Чи можна
поступитися совістю для отримання засобів на добру справу?”
-
звернення до органів влади;
-
участь у доброчинних акціях.
- Підготовка до представлення проекту.
-
поділ вихованців гуртка на чотири групи;
-
визначення мети і завдання кожної групи; переконатися, що
гуртківці розуміють, що від них вимагається;
-
налагодження процесу обміну інформацією між
дослідницькими групами;
-
розподіл усіх зібрань матеріалів між групами відповідно
до напряму їхньої роботи.
Завдання груп:
Учасникам проект доручається
конкретне завдання: наприклад, в межах реалізації благодійного проекту,
присвяченого 65-й річниці Перемоги у Великій Вітчизняній війні надати людям
похилого віку допомогу продуктами та поспілкуватися з ними.
4. Представлення
матеріалів дослідження.
Завдання етапу:
-
проінформувати широку аудиторію про важливість обраної
проблеми;
-
ознайомити присутніх із результатами етапу збору і
аналізу інформації;
-
представити обрані способи вирішення проблеми;
-
розповісти про практичну діяльність у ході реалізації
проекту.
Правила презентації
результатів:
-
кожна група готує усне повідомлення і протягом 5 хвилин
подає найважливішу інформацію про один із етапів вирішення проблеми;
- зачитавши повідомлення у загальних рисах
слід охопити зміст кращих заходів з
реалізації міні-проектів;
-
під час презентації використовувати демонстраційні
матеріали для кращого сприймання змісту повідомлення;
-
доцільно приймати участь у представленні всім членам
групи;
-
використовувати підготовлені нотатки;
-
використовувати всі підготовлені матеріали.
5. Підсумок. Оцінка своїх дій.
Після закінчення проекту доцільно
організувати обговорення, на яке можна запросити всіх дорослих, які допомагали
у вирішенні проблеми.
IV. Учасники проекту.
Вихованці гуртків
Костянтинівського районного Центру дитячої та юнацької творчості.
V. Механізм реалізації
проекту.
- ознайомлення педагогів, гуртківців,
батьків з проблемою громадянського
виховання в суспільстві;
-
розробка та впровадження програми „Наші права та обов’язки”;
-
розробка положення щодо проведення дослідження даної
проблеми.
VI. Очікувані результати.
-
спільний творчий пошук педагогами і гуртківцями
шляхів виховання справжнього
громадянина;
-
осягнення вихованцями важливості участі у розв’язанні
актуальних проблем на рівні свого населеного пункту, району;
-
залучення гуртківців до участі у формуванні та реалізації
програм, що стосується виховання громадянина України;
-
формування в особистості здатності до спільного пошуку,
самодослідження, творчого саморозвитку.
VII. Критерії ефективності
реалізації проекту.
-
підвищення якості виховання гуртківців;
-
відстеження результатів впливу проекту на молодь;
-
висвітлення проекту в засобах масової інформації;
-
забезпечення високого рівня підготовки методичних
матеріалів, проведення запланованих заходів;
-
забезпечення високого рівня впровадження, проекту на
місцевому рівні;
-
встановлення контактів з громадськими організаціями,
проведення спільних заходів і проектів з проблем громадянського виховання;
-
введення проблематики формування та розвитку
громадянського виховання до планів роботи гуртків.