РОЛЬ УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ
У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ
ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ЗАКЛАДІВ РАЙОНУ
Міністерство освіти та
науки України є очевидним прихильником учнівського самоврядування. Тому в
районі вже з 2004 року була створена
структура шкільного самоврядування. Спочатку впровадження самоврядування
у нашому районі відбувалося формально,
за вказівкою зверху, але це привело до позитивного результату, бо
дозволило нам ознайомити наших педагогів з такою технологією взагалі. Тому , на
сьогоднішній день, у районі працюють 20 шкільних об’єднань.
Працюючи над
проблемою впровадження та розвитку дитячого самоврядування в школах району
неодноразово ми думали про те, що заважає зробити самоврядування не формально, а справді дієвою справою. Адже
в одних школах воно проходить в атмосфері творчості та взаєморозуміння , в
інших – так і залишається всього лише на папері . Тому вивчаючи роль
учнівського самоврядування в освітньому
процесі Іванопільської та
Олександро-Калинівської шкіл ми вирішили
спробувати знайти шляхи ефективного втілення учнівського самоврядування та
розкрити механізм взаємодії самоврядування
з адміністрацією та
педколективом.
У самому понятті
„самоврядування”є відповідь на те , яким чином воно має організовуватися . Саме
самоврядування розвивається тоді , коли цього захочуть самі учні.
В Іванопільській та Олександро-Калинівській
школах учнівське
самоврядування працює 5 років. Учнівське
самоврядування в цих школах має свою атрибутику, статут, в якому чітко вказані
загальні положення про самоврядування, мета та завдання, права та обов’язки
членів самоврядування, напрямки діяльності. Шкільні ради працюють згідно
планів, затверджених на засіданнях шкільних рад у вересні. Постійно ведуться
протоколи засідань шкільних рад (1 раз на місяць) ; оформлені дуже яскраві
інформаційні стенди, де висвітлюється
робота учнівського самоврядування. Учнівське самоврядування в цих школах
має двоступеневу структуру – загальношкільну та класну. Шкільні ради є виборним
органом самоврядування . Спочатку навчального року кожний клас обирає свого
лідера. Щорічно у вересні проходе учнівська конференція, на якій учні
представляють своїх лідерів, розробляються плани роботи, ставляться задачі,
обираються шляхи їх вирішення.
Не дивлячись на спільне , моделі учнівського
самоврядування цих шкіл відрізняються кординально.
В Іванопільській
школі склалася традиційна модель учнівського самоврядування: шкільна рада, яка
об’єднує 7 міністерств ( освіти, екології, інформації, туризма та спорту,
внутрішніх справ, милосердя, культури та відпочинку)
День
відвідування школи за планом , був Днем самоврядування.Будемо відвертими,
адміністрація не кожної школи ризикне призначити проведення Дня самоврядуванняна
на день вивчення питання про роль учнівського самоврядування в школі. Мабуть
тому, що можливі неочікувані сюрпризи, збої у роботі. Та тільки не в
Іванопільській школі ( при тому . що директор та завуч школи за об’єктивних причин були відсутні).
Усі структурні елементи
робочого дня були у наявності – це і уроки, і робоча загальношкільна лінійка, і фотопрезентація класів, два виховних заходи, і навіть,
позапланове засідання Ради школярів, яке перетворилося на спілкування азартних,
переконливих фантазерів, інтелектуалів, розумників.
Ініціативна група все
частіше виступає з новими творчими пропозиціями активних справ перед педколективом,
адміністрацією та учнівським колективом. Саме тому , що в школі домінує
демократичний стиль відносин легко планувати і виконувати заплановані справи. Так ,
фотопрезентація класів , одна з ініціатив членів шкільної ради . За висловом
президента Гогой Інни проведення цього
зажоду було зумовлено гострою необхідністю вираження учнівських колективів
через його членів і самовираження членів через колектив. Та одного бажання замало, треба втілити ідею
в життя , значить виховується
відповідальність за свої ідеї та справи , стверджуючи принцип
учнівського самоврядування : „Самі вирішили – самі зробили – самі
відповідаємо”.
На перший погляд може
здатися , що органи самоврядування здатні впливати на 1-2 аспекти шкільного
життя , але давайте переконаємося у зворотньому:
- здійснення роботи .
спрямованої на формування в учнів свідомого ставлення до навчання ;
- організація консультативної допомоги;
- організація естетичного виховання;
- пропаганда здорового способу життя;
- залучення учнів до роботи в
гуртках за інтересами;
- організація спортивно-масової та фізкультурно-оздоровчої роботи;
- збір матеріалу для шкільної Інтернет - газети;
- оформлення інформаційних стендів;
- проведення загальношкільних лінійок, відкритих зустрічей;
- організація роботи в
екологічних ,туристсько-краєзнавчих експедиціях;
- організація пошукової роботи для збору матеріалів для виставок
різноманітної тематики;
- здійснення соціального захисту і організація допомоги дітям з
малозабезпечених родин,
- забезпечення захисту прав та інтересів учнів та інше.
Ось і виходе , що нехай і
не досконале , але добре налагоджене учнівське самоврядування в Іванолільській
ЗОШ забезпечує свободу і захист кожного свого члена; спрямоване на активну
діяльність і творчість учнів, сприяє виробленню позитивних емоцій; перешкоджає
появі угрупувань ( нерідко негативного спрямування), завдяки чому поліпшується
морально- психологічний клімат , стиль стосунків . соціальна захищеність дітей . Саме тим доводячи , що є безліч сфер
, де можна самореалізуватися , уникаючи алкоголя, тютюнопаління, наркотиків.
У роботі органів
учнівського самоврядування Олександро-Калинівської школи ,мабуть уперше в
нашому районі ,застосовується проектна технологія. Проект „Три Я” має такі напрямки
: „Я”- наука, „Я” – здоров’я, „Я” – душа. Особливістю
проекту є бажання дійти до кожного . Провідним методом для реалізації даного
проекту є особистий приклад . А також методи переконання та самовиховання .
Метою блока „Наука” є
виховання у учнів свідомого відношення
до навчання , розвиток
пізнавальної активності . формування навичок та вмінь розумової праці,
виховання відповідальності за якість
навчального процесу , участь у олімпіадах. Доцільно оформлен стенд – рейтинг „ Прагнемо, намогаємося, перемагаємо”. В цьому рейтингу
відображається робота кожного класу за багатьма напрямками: відвідування,
харчування, перевірка щоденників і т.д. Біля цього стенду завжди збираються
діти. Вони перевіряють та порівнюють результативність свого класу з іншими , та
вже на своїх класних зборах вирішують , як вони можуть покращити свої
результати. За результатами учбового тижня
кращий клас одержує перехідний вимпел.
Метою блока „Здоров’я” є
фізичне вдосконалення дітей , створення в школі умов для розвитку
спортивної цікавості у школярів ,
залучення дітей в спортивні секції та гуртки. Діти організовують та проводять
безліч спортивних заходів, з задоволенням приймають участь в районних
конкурсах.
Метою блока „Душа” є
залучення дітей до позашкільної роботи , організація змістовного дозвілля та відпочинку. Діти самостійно планують та
проводять різноманітні конкурси , експедиції, акції т т.д. Щопонеділка на лінійці черговий клас не тільки звітує про
чергування , але й підгодовує тематичну сторінку.
У чому ж секрет успішної діяльності органів УС Іванопільської та
Олександро-Калинівської шкіл . Однією з найголовніших умов його розвитку є наявність педагогів , які хочуть і
вміють співпрацювати з дітьми. Це , насамперед, класні керівники, педагоги-організатори
, адміністрація школи. Завдання для педагогів у цій ланці роботи – виховати в учнів активну
життєву позицію , підготувати їх до дієвої участі в демократичному суспільстві.
Зі слів членів шкільних рад – дорослі
завжди цікавляться роботою органів самоврядування.. Це допомагає учням
відчувати зацікавленість педколективу їхніми
справами , піднімає їх статус , значимість у власних очах серед оточуючих.
Директор – це радник,
підтримує цікаві ідеї . починання учнів , спільно шукають шляхи розв’язання завдань чи проблем, даючи при цьому їм можливість бути самостійними .
Педагог – організатор – це
перший помічник , допомагає працювати учням системно , складати плани ,
аналізувати роботу; залучає інших членів педколективу до співпраці.
Звичайно є і
зауваження до роботи органів учнівського
самоврядування :
-
впроваджувати інноваційні технології , а саме – проектну :
„Я- лідер”, „Вивчаємо та реалізовуємо свої права”, „Молодь обирає здоров’я»,
«Екологічна культура як невід’ємна якість свідомого високорозвинутого
громадянина» та інші;
-
забезпечити
методичну та психологічну підготовку активу
учнівського самоврядування через уже
існуючу районну Раду школярів та створення в школах гуртків
соціально-реабілітаційного циклу;
-
посилити увагу
та наполегливість класних керівників до підготовки учнівського колективу до
самоврядування; застосовувати у спільній діяльності форму діалогу;
-
активно
залучати до співпраці батьків, розширюючи сферу їх діяльності.
Таким
чином, завдяки участі в учнівському самоврядуванні , в учнів
формується почуття
відповідальності, глибоко усвідомлюється громадянська позиція, реалізується
призначення підростаючого покоління : ставши господарем своєї школи – стати
господарем своєї країни.