Методичні рекомендації з формування основних компетентностей учнів шляхом екологічної освіти в літніх оздоровчих таборах
Багатогранність творчої діяльності дітей у таборній зміні накладає на педагогів особливу відповідальність щодо її організації як за змістом, так і за видами.
Уміння оптимально спроектувати різноманітну діяльність дітей дозволяє педагогам у літніх таборах створити умови не лише для задоволення їх індивідуальних інтересів, а й для розвитку цілого ряду особистісних якостей учасників різних виховних дійств. Разом із педагогами діти вчаться спілкуватися , змагатися, ходити в походи, мислити, фантазувати, створювати вірші й пісні, загадки і прслів’я, мріяти про непізнане і пізнавати невідоме.
При плануванні виховних заходів необхідно пам’ятати, що діти, перебуваючи, у таборі, не тільки повинні розважатися, але й поглиблювати знання з різних дисциплін. У таборі продовжується формування основних компетентностей учнів, процес їх соціалізації.
Дуже важливо приділяти увагу дітям з девіантною поведінкою, вести щоденник спостережень за такими дітьми з тим, щоб своєчасно скоректувати їх дії. Необхідно проводити індивідуальну роботу з дітьми-сиротами та дітьми з малозабезпечених сімей.
Виховні заходи повинні бути не тільки цікавими для дітей, але й мати науково-пізнавальний характер, сприяти розумовому, інтелектуальному розвитку і вихованню. Не менш важливою частиною виховної роботи є утвердження позитивних моральних якостей, що проявляються не лише в поглядах і переконаннях, а й у поведінці, в практичних діях і вчинках вихованців. Згідно з Концепцією екологічної освіти України заходи повинні бути спрямовані на формування екологічної культури учнів.
У таборі дітей важко примусити займатися тим, що їм нецікаво, тому у виховній роботі педагогу слід спиратися насамперед на інтереси дітей, груп, загонів. Спочатку захопити, зацікавити – і на цьому фундаменті будувати всю подальшу роботту.
У цьому плані перспективними є інноваційні форми та методи екологічної освіти.
Виступи екологічних агітбригад,дослідження, спостереження в природі, практична природоохоронна робота на навчалній екологічній стежці можуть мати різне спрямування і різні форми реалізації, залежно від природного оточення і фахового рівня педагогів, від вікових особливостей та рівня знань дітей.
У роботі табору в цьому плані можна використовувати короткотривалі гурткові заняття, тематичні або комплексні екскурсії, практичну природоохоронну роботу через організацію операцій: „До чистих джерел”, „Малим річкам-велику воду”, „Зелена аптека”, „Сад”.
Пропонуємо вихователям оздоровчих таборів організувати роботу за такими напрямами:
- навчально-виховний;
- практично-природоохоронний та сільськогосподарський;
- пошуково-дослідницький;
- навчально-науковий, просвітницько-народознавчий.
Основна організаційна робота, що відповідає визначеним формам і напрямам:
- оформлення стендів загально-виховного змісту (символіка України, - прапор, тризуб, гімн, сторінки історії України та народного календаря);
- оформлення стенду з охорони навколишнього природного середовища;
- організація табірної ради юних екологів та природоохоронців;
- створення навчально-екологічної стежки, підготовка юних екскурсоводів;
- організація екологічної агітбригади або фольклорного еколого-народознавчого ансамблю.
Навчально-наукова робота (звіти про результати проведеної роботи можна представити на обласну виставку кращих робіт юннатів „Щедрість рідної землі”, яка традиційно проводиться у жовтні Харківським обласним Палацом дитячої та юнацької творчості спільно з Харківським обласним товариством охорони природи):
- заходи, присвячені вшануванню хліба (у рамках року голодомору)- вивчення районованих зернових культур, досягнень визначних вчених-селекціонерів, історичних джерел, організація зустрічей з свідками голодомору;
- конкурси, змагання, захист екологічних проектів на науково-практичних конференціях;
- тематичні та комплексні експедиції „Вчимося заповідувати”;
- організація занять під керівництвом вчених, спеціалістів;
- акції суспільно-корисної роботи у рамках „Турбота молоді тобі, Україно!”(„Дослідницький марафон”, „Парад квітів біля школи”, „Юннатівський зеленбуд”, „Посади та доглянь сад”);
- конкурси ”Знамениті та історичні дерева України”, „Рослини – символи України” (організація вечорів з даної теми, змагань, КВК, брейн-рингів, біологічних ігор);
- конкурс „Птах року” (малюнки, оповідання, вірші, організація спостережень, присвячених жовні чорній – птаху 2008 року);
- „Без верби і калини нема України” (збір українських пісень, легенд, прислів’їв, загадок, вивчення біологічних особливостей та лікарських властивостей рослин).
Пошуково-дослідницька робота:
- акція „Майбутнє лісу в твоїх руках” (облік видового складу дерев та кущів, малюнків, творів на тему „Людина та ліс”);
- виявлення рідкісних та зникаючих видів рослин і тварин, розробка заходів, спрямованих на їх збереження та відновлення);
- конкурс „Галерея кімнатних рослин” (заочна подорож на батьківщину кімнатних рослин, лікарські рослини, виставки-конкурси живих квітів);
- збір лікарських рослин (конкурс українських традиційних цілющих напоїв);
- дослідження взаємодії між рослинами і тваринами, навколишнім середовищем (пристосувальні ознаки рослин різних типів лісів, захисне забарвлення комах, особливості поведінки птахів влітку, рослини-годинники, рослини-барометри);
- активізація діяльності шкільних лісництв (вивчення шкідників лісу, саду, основ фітопатології);
- вивчення рослин радіопротекторної дії (рослини – рятівники від радіації);
- здійснення пошукової роботи із збору та запису усної народної творчості, в якій відображаються народні звичаї, традиції, обряди, що базуються на загальнолюдських духовних цінностях та бережливому ставленні до природи;
- запис народних прикмет, пов`язаних із прогнозуванням погоди, змінами в природі для створення народного календаря;
- підсумками проведеної роботи стануть стінні газети, повідомлення, щоденники, карти-схеми тощо, які можуть супроводжуватися фотографіями,малюнками, відеопоказом).
Багатогранність творчої діяльності дітей у таборній зміні накладає на педагогів особливу відповідальність щодо її організації як за змістом, так і за видами.
Уміння оптимально спроектувати різноманітну діяльність дітей дозволяє педагогам у літніх таборах створити умови не лише для задоволення їх індивідуальних інтересів, а й для розвитку цілого ряду особистісних якостей учасників різних виховних дійств. Разом із педагогами діти вчаться спілкуватися , змагатися, ходити в походи, мислити, фантазувати, створювати вірші й пісні, загадки і прслів’я, мріяти про непізнане і пізнавати невідоме.
При плануванні виховних заходів необхідно пам’ятати, що діти, перебуваючи, у таборі, не тільки повинні розважатися, але й поглиблювати знання з різних дисциплін. У таборі продовжується формування основних компетентностей учнів, процес їх соціалізації.
Дуже важливо приділяти увагу дітям з девіантною поведінкою, вести щоденник спостережень за такими дітьми з тим, щоб своєчасно скоректувати їх дії. Необхідно проводити індивідуальну роботу з дітьми-сиротами та дітьми з малозабезпечених сімей.
Виховні заходи повинні бути не тільки цікавими для дітей, але й мати науково-пізнавальний характер, сприяти розумовому, інтелектуальному розвитку і вихованню. Не менш важливою частиною виховної роботи є утвердження позитивних моральних якостей, що проявляються не лише в поглядах і переконаннях, а й у поведінці, в практичних діях і вчинках вихованців. Згідно з Концепцією екологічної освіти України заходи повинні бути спрямовані на формування екологічної культури учнів.
У таборі дітей важко примусити займатися тим, що їм нецікаво, тому у виховній роботі педагогу слід спиратися насамперед на інтереси дітей, груп, загонів. Спочатку захопити, зацікавити – і на цьому фундаменті будувати всю подальшу роботту.
У цьому плані перспективними є інноваційні форми та методи екологічної освіти.
Виступи екологічних агітбригад,дослідження, спостереження в природі, практична природоохоронна робота на навчалній екологічній стежці можуть мати різне спрямування і різні форми реалізації, залежно від природного оточення і фахового рівня педагогів, від вікових особливостей та рівня знань дітей.
У роботі табору в цьому плані можна використовувати короткотривалі гурткові заняття, тематичні або комплексні екскурсії, практичну природоохоронну роботу через організацію операцій: „До чистих джерел”, „Малим річкам-велику воду”, „Зелена аптека”, „Сад”.
Пропонуємо вихователям оздоровчих таборів організувати роботу за такими напрямами:
- навчально-виховний;
- практично-природоохоронний та сільськогосподарський;
- пошуково-дослідницький;
- навчально-науковий, просвітницько-народознавчий.
Основна організаційна робота, що відповідає визначеним формам і напрямам:
- оформлення стендів загально-виховного змісту (символіка України, - прапор, тризуб, гімн, сторінки історії України та народного календаря);
- оформлення стенду з охорони навколишнього природного середовища;
- організація табірної ради юних екологів та природоохоронців;
- створення навчально-екологічної стежки, підготовка юних екскурсоводів;
- організація екологічної агітбригади або фольклорного еколого-народознавчого ансамблю.
Навчально-наукова робота (звіти про результати проведеної роботи можна представити на обласну виставку кращих робіт юннатів „Щедрість рідної землі”, яка традиційно проводиться у жовтні Харківським обласним Палацом дитячої та юнацької творчості спільно з Харківським обласним товариством охорони природи):
- заходи, присвячені вшануванню хліба (у рамках року голодомору)- вивчення районованих зернових культур, досягнень визначних вчених-селекціонерів, історичних джерел, організація зустрічей з свідками голодомору;
- конкурси, змагання, захист екологічних проектів на науково-практичних конференціях;
- тематичні та комплексні експедиції „Вчимося заповідувати”;
- організація занять під керівництвом вчених, спеціалістів;
- акції суспільно-корисної роботи у рамках „Турбота молоді тобі, Україно!”(„Дослідницький марафон”, „Парад квітів біля школи”, „Юннатівський зеленбуд”, „Посади та доглянь сад”);
- конкурси ”Знамениті та історичні дерева України”, „Рослини – символи України” (організація вечорів з даної теми, змагань, КВК, брейн-рингів, біологічних ігор);
- конкурс „Птах року” (малюнки, оповідання, вірші, організація спостережень, присвячених жовні чорній – птаху 2008 року);
- „Без верби і калини нема України” (збір українських пісень, легенд, прислів’їв, загадок, вивчення біологічних особливостей та лікарських властивостей рослин).
Пошуково-дослідницька робота:
- акція „Майбутнє лісу в твоїх руках” (облік видового складу дерев та кущів, малюнків, творів на тему „Людина та ліс”);
- виявлення рідкісних та зникаючих видів рослин і тварин, розробка заходів, спрямованих на їх збереження та відновлення);
- конкурс „Галерея кімнатних рослин” (заочна подорож на батьківщину кімнатних рослин, лікарські рослини, виставки-конкурси живих квітів);
- збір лікарських рослин (конкурс українських традиційних цілющих напоїв);
- дослідження взаємодії між рослинами і тваринами, навколишнім середовищем (пристосувальні ознаки рослин різних типів лісів, захисне забарвлення комах, особливості поведінки птахів влітку, рослини-годинники, рослини-барометри);
- активізація діяльності шкільних лісництв (вивчення шкідників лісу, саду, основ фітопатології);
- вивчення рослин радіопротекторної дії (рослини – рятівники від радіації);
- здійснення пошукової роботи із збору та запису усної народної творчості, в якій відображаються народні звичаї, традиції, обряди, що базуються на загальнолюдських духовних цінностях та бережливому ставленні до природи;
- запис народних прикмет, пов`язаних із прогнозуванням погоди, змінами в природі для створення народного календаря;
- підсумками проведеної роботи стануть стінні газети, повідомлення, щоденники, карти-схеми тощо, які можуть супроводжуватися фотографіями,малюнками, відеопоказом).