Метод проектів у системі учнівського самоврядування
Автор: Рудіченко С.М., методист Костянтинівського РЦДЮТ
В умовах швидких змін в усіх сферах життя для повноцінної життєдіяльності дітей потрібні нові соціальні враження й переживання, нові можливості самовираження. У розв’язанні зазначених завдань найвідчутніші результати дає метод проектів.
Педагогічна цінність методу проектів у системі учнівського самоврядування оцінюється тим, наскільки він активізує пізнавальну та поведінкову діяльність учнів, розвиває їх особистісні якості; створює проблему, яка мотивує самостійний вибір, пошук оптимальних рішень; сприяє активній взаємодії з однолітками.
Метод проектів слугує вирішенню цілого ряду педагогічних завдань:
- реалізація учнями соціальних проектів сприяє усвідомленню того, що від кожного громадянина залежить доля країни; дозволяє їм відчути себе громадянами тут і зараз, людьми дотичними до справ суспільства; сприяє підготовці до дієвої участі в демократичному управлінні суспільством;
- учні, реалізуючи проекти, отримують вміння та навички комунікації, толерантної поведінки, пошуку компромісу, роботи в команді; особистої відповідальності за свої рішення та дії; ініціативи; взаємодії з органами місцевого самоврядування, органами виконавчої влади, громадськими організаціями тощо;
- участь у проектах сприяє розвитку творчого потенціалу учня, його сходженню на новий рівень індивідуального розвитку;
- розвиває різні здібності учня: комунікативні, соціальні, технологічні, художні тощо;
- проектна діяльність крок за кроком вводить учня у світ різноманітних людських стосунків і спонукає його до дедалі більшої самостійності та соціальної відповідальності;
- проектна діяльність є розвивальним середовищем, що формує соціальні вміння, навички та сприяє набуттю життєвого досвіду;
- участь у проектній діяльності є базою для соціального тренінгу в реальному житті, у відкритій системі соціалізації;
- досвід, здобутий під час проектної діяльності є багажем, з яким учні увійдуть у доросле життя;
- проектна діяльність - це винятково сильний канал впливу на особистість, формування її життєвої компетентності.
Проектна діяльність сприяє розвитку в учнів:
- здатності до самостійного та обґрунтованого вибору, самовизначення в цілях діяльності, способах і засобах, шляхах вирішення;
- здатності до продуктивного спілкування, діалогу, конструктивної критики і пошуку рішень;
- здатності вирішувати життєво важливі проблеми;
- здатності бути суб’єктом діяльності, усвідомлювати і визначати кінцевий результат, проектувати, як і з допомогою чого можна досягнути мети;
- здатності до аналізу і самоаналізу.
- Плюсами проектної діяльності є набуття учнями вмінь:
- планувати свою роботу;
- використовувати багато джерел інформації;
- аналізувати, зіставляти факти;
- аргументувати думку;
- приймати рішення;
- установлювати соціальні контакти;
- створювати “кінцевий продукт” (фільм, журнал, газету, календар, проспект, сценарій тощо);
- презентувати створене перед аудиторією;
- оцінювати себе і один одного.
Проектна діяльність спонукає учня замислитися над запитаннями: “Що потрібно людям, суспільству, державі?”, “Що я вмію добре робити?”, “Які я маю здібності?”, “Що я вмію робити найкраще з того, що потрібно людям?”. Знаходження відповідей на ці запитання забезпечить учневі в майбутньому гідне життя.
Методика соціального проектування, передбачає інтеграцію та безпосереднє застосування набутих знань під час проектної діяльності і спрямована на набуття досвіду громадянських дій та демократичної поведінки у вирішенні соціально значущих проблем місцевої громади (навчальний заклад, вулиця, під’їзд, мікрорайон, регіон)
- працювати в команді, розробляти алгоритм спільної діяльності;
- презентувати результати своєї діяльності як в документальному, так і в усному вигляді для процедури публічного захисту;
- аналізувати результати діяльності, визначаючи її оптимальність і ефективність, а також оцінювати себе в процесі діяльності;
- ефективно спілкуватися, вести переговори, доходити до компромісу й консенсусу.
Оволодіння методом проектної діяльності, знаннями та вміннями, необхідними для виконання проекту сприяє набуттю лідерами:
- досвіду взаємодії і переживання почуття солідарності;
- досвіду розподілу солідарності;
- досвіду об’єднання групових зусиль;
- досвіду колективного обговорення та прийняття рішень до і під час здійснення роботи;
- вміння ставити під сумнів особисті погляди внаслідок надходження нової інформації;
- досвіду занурення у вир реального життя;
- досвіду освоєння базових алгоритмів соціальної взаємодії та поведінки.
Проектна діяльність є:
- розвитком творчого потенціалу особистості та її самореалізації;
- розвивальним середовищем, що формує соціальні вміння, навички та сприяє набуттю життєвого досвіду;
- перевіркою відповідності особистого досвіду потребам власної активної трансформаційної ролі в суспільстві;
- творчим звітом про рівень лідерської компетентності.
|